Interview Werkgeluk Hester Noorman

Passie, plezier en gelijkwaardigheid als componenten voor werkgeluk

 

Met het diploma International Management in haar zak en meer dan 20 jaar werkervaring in het HR vakgebied zit Hester Noorman goed op haar plek bij Airbridge Equity Partners als Business Partner HR & Organisation. Het bedrijf investeert in Tech/Scale-up bedrijven binnen Europa. Naast de investeringen zelf, ondersteunt en adviseert Airbridge ook haar ventures in de key business-processen door ruime ervaring en know-how van het  Airbridge-team beschikbaar te stellen. Hiervoor werkte Hester in de online marketing op internationaal vlak als Directeur Human Resources bij DQ&A Media Group/Incubeta. Hester heeft ervaren dat oprechte interesse en aandacht bepalend zijn voor het bereiken van duurzaam succes en – net Why Branding – gelooft zij dat kleine stappen en acties een grote impact hebben op verbetering van de bedrijfscultuur.  

Wij spreken Hester vanuit het stijlvolle kantoor van Airbridge in de Mondriaantoren met verbluffend uitzicht over Amsterdam over de waarden die voor haar belangrijk zijn en hoe zij betekenis geeft aan werkgeluk.

 

Inspiratie

Airbridge investeeert in jonge en innovatieve ondernemingen waar Hester vanuit haar rol betrokken is bij onder meer het adviseren over de HR-strategie, de planning tot en met de organisatorische ontwikkelingen en hands-on implementatie

“Het mooie aan mijn werk is dat ik dagelijks inspiratie opdoe en iedere dag met jonge ondernemers mag en kan werken. Ik kan enorm geïnspireerd raken van iemands ideeën en manier van denken, waar je vaak pas achter komt als je dingen met elkaar meemaakt en zo de ander beter leert kennen. Dat, als je openstaat om door de ander geïnspireerd te worden, er gesprekken ontstaan die een enorme impact kunnen hebben op de manier waarop en hoe je met elkaar samenwerkt. Intrinsieke motivatie en oprechte waardering: daar krijg ik echt energie van in mijn werk.”

 

 Cultuur

“In de dagelijkse hectiek is het goed te weten, waar jij als persoon energie van krijgt. In mijn rol heb ik te maken met uiteenlopende vraagstukken bij de verschillende ventures. Zonder een goede focus zou ik nergens zijn. Ik stel mijzelf telkens weer de overbekende vragen: is het urgent en/of belangrijk? En welke bijdrage kan ik leveren? Op die manier krijg ik beter overzicht en kan ik goed inschatten waar mijn focus moet liggen en wanneer ik de meeste toegevoegde waarde kan bieden. En van onmisbare waarde is een groepje mensen om mij heen dat mij af en toe een spiegel voor houdt: mensen die dezelfde waardencultuur delen en – in mijn geval erg prettig – een ondernemende houding hebben. Deze verbinding zorgt er ook voor dat ik dicht bij mijzelf blijf staan en dat ik vanuit mijn eigen kernwaarden blijf handelen. Het belang van die kern zie je ook bij organisaties terug: als het goed gaat, is de sky de limit: alles is mogelijk. Als het een periode minder goed gaat, dan valt het bedrijf terug op de heersende bedrijfscultuur en is het de vraag hoe diep de waarden verankerd zijn bij de medewerkers en hoe engaged zij zijn. Daarmee wordt de grote waarde van de bedrijfscultuur onderstreept.”

 

Feestpakket

“Voor mij geeft passie voor je vak duurzaam werkgeluk. Plezier en humor zijn daarbij essentiële aanvullingen. Zoals wij hier bij Airbridge samen met elkaar heel hard werken, mooie resultaten neerzetten en daarbij ook veel plezier hebben met elkaar. Als team zijn wij ook echt verbonden met elkaar: passie en plezier komen hierbij echt goed samen. En de derde schakel voor mij is gelijkwaardigheid, vanuit gelijkwaardigheid creëer je met elkaar een veilige werkomgeving waarin je jezelf kunt zijn. Want alleen als je jezelf bent, handelt naar je eigen waarden, sta je in je kracht bij alles wat je doet. En dan kun je met elkaar het ‘feestpakket’ voor verder samenwerking samenstellen.”

 

Opbranden

“Een gevaar bij de jonge generaties ondernemers waar ik vooral mee werk, is dat zij snel opbranden. De prestatiedruk en snelheid waarin alles gaat is superhoog, saus dit met de social media-exposure die veelal ‘het ideaalplaatje’ laat zien en het kameleongedrag – dat bij elkaar maakt dat zij extra gevoelig zijn voor een burnout. Ik adviseer vaak de founders van onze ventures zich heel bewust te zijn van eigen talenten en valkuilen. Je hoeft niet alles zelf te kunnen, zorg voor een goed team om je heen, vraag hulp en vooral: blijf dicht bij jezelf! Vanuit je eigenheid respect en aandacht voor een ander te hebben. Oprechte interesse in plaats van meteen je oordeel klaar te hebben. Bij ondernemen staan vaak ego’s in de weg: durf dat los te laten, gun elkaar wat! En maak vooral dingen bespreekbaar. En dat is bij sommige bedrijven lastig gezien een bepaalde cultuur waarin dat niet gewoon is.

 

Menselijke kant

“Vanuit mijn positie heb ik regelmatig te maken met een bepaalde vorm van window dressing. Alles ziet er fantastisch uit en vooral de geweldige succesverhalen worden benoemd. Maar ik weet dan vaak al snel dat er meer achter zit. Ik moet dan eerst door een bepaalde laag heen, voordat ik de echte verhalen hoor. De menselijke kant van het bedrijf, daar waar aandacht nodig is of verbetering. Die balans vinden in je organisatie is zo belangrijk. En dat gaat niet over een nacht ijs, het kost energie en het zijn langere, duurzame processen. Zoals bijvoorbeeld medewerkers aansturen zodat de kernwaarden echt verankerd worden, is zo waardevol om als organisatie echt duurzaam succes te hebben. Je bindt daarmee je medewerkers en maakt ambassadeurs van ze. Trainingen zijn ook goede middelen om engagement bij de medewerkers te verhogen en ze verder te ontwikkelen. Maar ook hierbij geldt dat de medewerkers wel een intrinsieke drive moeten hebben. Anders bereik je hiermee niet je doel.”

 

Druppeltje verdriet

“Wat mij succes heeft gebracht?  Dat zijn wel verschillende factoren geweest. Een grote rol speelt zeker mijn opvoeding: het ondernemen is mij met de paplepel ingegoten, hardwerken en jezelf uitdagen en ook te kunnen genieten van grote en vooral kleine dingen. Ook heb ik meegekregen dat als je iets wilt bereiken, een positieve mindset je heel ver brengt. Ook op momenten dat je de volle wind tegen krijgt in je werk en/of privé-situatie. Je ontwikkelt zo de sterke kanten van je persoonlijkheid. Daarbij ben ik bevoorrecht, want ik heb een aantal hele fijne, ondersteunende en inspirerende mensen in mijn leven. Relaties vormen je. En vergeet die dosis geluk niet! Veel humor en af en toe een druppeltje verdriet. Dat bij elkaar maakt een mens.

 

Begin klein, denk groot

“Dit moment in mijn leven ervaar ik wel als een piekperiode. Bepaalde keuzes zijn al gemaakt en je hebt geleerd van ervaringen uit het verleden. Hoe verder je in je carrière bent, des te meer ervaring en kennis om uit te putten en beter je kunt inzien wat echt belangrijk is. Ik sta volledig achter de focus van Why Branding op het vergroten van duurzaam werkgeluk bij organisaties. De eerste stap in dit traject is die van de bewustwording van de medewerkers. Ga met elkaar in gesprek over de cultuur en de bijdrage die jij er zelf in kan leveren om verbetering door te voeren. Mijn motto hierbij is: begin klein, en denk groot(s)!”

WHYBRANDING maakt gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat een website op uw computer of mobiel toestel opslaat wanneer u onze site bezoekt. Meer weten? Lees ons
Cookiegebruik
Cookiebeleid
Cookie Settings
Accepteer
Nee, liever niet
WHY BRANDING maakt gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat een website op uw computer of mobiel toestel opslaat wanneer u onze site bezoekt. Meer weten? Lees ons
Cookie Policy
Cookie Settings
Accepteer
Nee, liever niet